Louises blog

Kunsten at slippe frygten og gå glip af

January 28, 2019

Nyt år, nye muligheder, og som altid, traditionen tro, bliver jeg lidt mere refleksiv omkring nytårsskiftet.

For bare to generationer siden så verden en hel del anderledes ud. Eksempelvis var refleksiv praksis over egen formåen i forældrerollen ikke noget som dominerede eller var måske slet ikke tilstede. Vi sov gennemsnitligt halvanden time mere pr. døgn end vi gør nu. Nutidens opgavers kompleksitet er stødt stigende samtidig med, at både den digitale og den miljømæssige udvikling tager kvantespring. Hvad med vores hjerners udvikling? Her kan vi vist ikke tale om kvantespring i den evolutionelle udvikling. Det får mig til at tænke, at vi er nået dertil, hvor vores hjerner enten skal have en seriøs opgradering for at kunne følge med, eller vi skal til at prioritere hvad der er vigtigst her i livet.

Alle store som små skal udvikle sig og realisere sig selv gennem kurser, karriere, uddannelser, fritidsaktiviteter og sportsgrene, så bare det at få det logistiske puslespil i familien, til at gå op, kan være en kompleks jungle at navigere i. Øgede krav iuddannelsesverdenen, på arbejdspladsen, hvor man bl.a. skal være omstillingsparate og opdaterede på den sidste nye viden indenfor sit kompetencefelt, og i hjemmet hvor bilerne i indkørslen gerne skal være større end naboens, og børnene velklædte, og i besiddelse af mobiltelefoner, I-pads og lignende.

Jeg kan mærke min platoniske forelskelse i Svend Brinkmann når han siger at vi skal slippe frygten for at ”gå glip af”. Vi kan og skal ikke favne alt, når vi retter vores opmærksomhed mod et, så går vi glip af andet- men oplever det umiddelbare i nuet.

Jeg har læst mange bøger gennem tiden omkring mental sundhed, forebyggelse og behandling af stress, selvrealisering, personlighedstyper etc.. Oftest har det været på tidspunkter hvor jeg har været i uligevægt, og søgt svar på spørgsmål som jeg ikke selv kendte på forhånd.

Jeg tænker at det er ganske naturligt at mennesket af natur søger- at finde svar, udveje og løsninger på spørgsmål, forhindringer og smerter. Tidligere har jeg oftest grebet til bøgerne, og forsøgt at finde løsningerne, når hjerne og krop var i ubalance og fedtet ind i stresshormoner. Udbyttet har derfor ikke været så stort, som hvis jeg havde læst i ”fredstid”, da tunnelsyn og en hullet hukommelse vanskeliggjorde en kvalitativ afklaring.

Jeg kan derfor varmt anbefale at læse proaktivt, og læse i fredstid. Jeg har dog forståelse, om nogen, for også at søge svar, når livet gør ondt. Specielt én bog lægger mig på sinde. Der findes naturligvis mange bøger der er gode, men dette er den eneste jeg har stødt på,som favner så bredt og nuanseret, samtidig med at være så konkret i sprog som opfordrer til konkrete øvelser og handlinger. Den er let at gå til. Hvis man er nysgerrig på at blive klogere på sig selv, på stress og på mental sundhed, så bliver nysgerrigheden stillet samtidig med, at en ny vækkes. Bogen kan læses kronologisk, anvendes som inspiration, forklaring, opslagsværk og som konkret vejledning, når man enten har en medarbejder der skal tilbage i job efter stress-sygemelding, har en samlever der er stresset eller hvis man selv ønsker at finde frem tilhvordan ens eget liv kan leves uden stress, og dermed være tro mod sit eget DNA. Bogen hedder ”Kuren mod stress, sådan slipper du stress for ALTID” af Lisbeth Fruensgaard.

Dette skriv var et forsøg på at kompleksitetsredusere,ved at anbefale bogen, og dermed give dig et godt redskab i kampen mod stress .Du har valget, enten at gå glip af den, og dermed opleve noget andet, eller tilvælge den og forhåbentligt blive beriget.

Det er en kunst at acceptere den præmis det er, at være menneske i det 21. århundrede, hvor mulighederne er mange, og hvor frygten for at gå glip af en mulighed gør, at vi går glip af det umiddelbare, det vigtige og det nære i nuet.  

Godt nytår til dig og dem som du har kær.

Louise V. Laustsen

Sundhedsfaglig konsulent og sygeplejerske