Hjælp til stressramte og psykisk syge

Er du eller en af dine nærmeste ramt af stress, så er overblik, overskud og energi en mangelvare. Her kan du, og dine pårørende, få hjælp med konkret stresshåndtering.

Den konkrete hjælp bliver fulgt op på din læges og/eller psykologs anbefalinger, så der bliver handling bag deres anbefalinger. Dette gør sig naturligvis også gældende når det drejer sig om psykisk sygdom, der er dog flere faktorer og for det meste også et team som skal samarbejde for at der gives den korrekte hjælp til personen med psykiatriske diagnoser.

Gennem min professionelle viden og erfaring som sygeplejerske, samt livserfaring som tidligere sygemeldt pga. stress, angst og depression, og som tidligere pårørende til stressramte og som pårørende til personer med psykiatriske diagnoser, så har jeg en stor viden og mange handlekompetancer indenfor dette felt.

Gode råd til stressramte

Konkrete handlingsforslag som kan reducere stressen
- Lav en struktur for dagen som nedfældes på papir. Gerne med klokkeslæt og med pauser.
- Sørg for, at dagligdagen er så forudsigelig som muligt.
- Mindsk skærmtiden mest muligt (TV, tablets, smartphone og computer)
- Hjernen skal aflastes for en tid. Skriv derfor dine gøremål, og det der skal huskes, ned. Det er en god   visuel støtte.
- Motion, gå ture i naturen, frisk luft og lys giver ikke kun hjernen en vigtig pause, men styrker også den   rette hormonproduktion.
- Få gerne 8 timers nattesøvn, og sengetiden skal gerne være den samme i hverdagene.
- Få til ingen blodsukkerudsving ved at spise en sund og fiberrig kost.
- Samtale ved psykolog og læge.
- Yoga og medition er godt på mange fronter, specielt på åndedrættet, da vi har for vane ikke at trække   vejret ordentligt igennem når vi er i ubalance. Hvis yoga er nyt for dig, så find tålmodigheden frem og   accepter, at du sikkert ikke vil mærke effekten de første par gange. Tro mig, effekten kommer, og hvis   åndenød, og det ikke at kunne trække vejret dybt har været en belastning, så vil yoga være til god gavn   for dig.
- Drik rigeligt med vand, gerne 2-3 liter.
- Hvis du ikke har problemer med at sove om natten, så kan et lille middagshvil være en god aflastning   for hjernen.
- Gør noget der sætter ind på din konto. Det vil sige noget du føler velvære ved. Forkæl dig selv med god   samvittighed.
- Få mere viden om hvad stress er, og be' samt ta' imod hjælp.

Pris:

Samtaler, hjælp til struktur og andet hjælp koster 550 kroner pr. time.
Hver opmærksom på, at du betaler pr. påbegyndte halve time.

De første 15 km er medregnet. Kørsel ud over tillægges med statens takst, som i 2018 er 3,54 kroner/km.At blive patient eller pårørende i et stort og professionelt behandlersystem kan være en skræmmende og uoverskuelig affære uanset hvilken alder og hvilken baggrund man har.


Louise V. Laustsen

Sundhedsfaglig konsulent og sygeplejerske

Skal vi se på
dine muligheder?

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.